شنبه، خرداد ۲۳، ۱۳۸۳

وبلاگ ها از نگاه آمار

اغلب جوانان ايرانی ترجيح می دهند وبلاگ هايی را بخوانند که در آن ها به موضوع هاي عمومی،زندگی و يا کامپيوتر و تکنولوژی می پردازد.
طبق آمار رسمی منتشر شده، زبا ن فارسی پس از زبان های انگليسی و پرتغالی رتبه سوم را بين وبلاگ های سراسر دنيا به خود اختصاص داده است.
بر اساس اين گزارش هم اکنون بيش از يک ميليون و 200هزار وبلاگ در دنيا وجود دارد که بالغ بر 63هزار آن وبلاگ های فارسی زبان هستند و در اين ميان "پرشين بلاگ" باسرويس دهی به 59هزار وبلاگ فارسی،رتبه پنجم سرويس های وبلاگ دنيا را دارا است.
اين گزارش حاکيست بيش از 80درصد کاربران پرشين بلاگ را آقايان و 20درصد باقيمانده را بانوان تشکيل می دهند و رقمی حدود 70درصد تعداد کل کاربران بين 15 تا 29 سال سن دارند.
از سوی ديگر بالغ بر 20درصد از 55هزار بازديد کننده روزانه پرشين بلاگ ترجيح می دهند وبلاگ هايی با موضوع های عمومی را مطالعه کنند و پس از آن وبلاگ هايی با محوريت موضوعی زندگی و کامپيوتروتکنولوژی با 10درصد علاقمندی در رتبه بعدی قرارگرفته اند.
بر همين اساس در نمونه مشابه، تحقيقات موسسه PEW در ميان بيش از 53 ميليون کاربر اينترنت در ايالات متحده که با عنوان "اينترنت و زندگی امريکايی" منتشر شد، نشان می دهد که 44درصد کاربران امريکايی که بالای 18 سال سن دارند به نوعی در توليد محتوا در محيط وب شرکت کرده اند.
گفتنی است 17درصد اين افراد نوشته هايی با مضامين مختلف در وب سايت ها منتشر کرده اند و 8درصد ديگر به انتشار اطلاعات مربوط به حوزه کاری خود و يا تجربه هايشان مبادرت ورزيده اند و 13درصد نيز برای خودشان وب سايت شخصی دارند.
هم اکنون ايران درحدود 5ميليون کاربر اينترنت دارد که بيش از 63هزار نفر از آن ها از طريق وبلاگ های خود به توليد محتوای فارسی در زمينه های مختلف می پردازند. /