سه‌شنبه، مهر ۰۵، ۱۳۸۴

بزرگان سينماي ايران در کانون فيلم و عکس دانشگاه شيراز

گزارش: کانون فيلم و عکس دانشگاه شيراز در همايش کانون هاي فرهنگي سراسر کشور در تهران، از طرف وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري به عنوان فعال ترين کانون فيلم و عکس دانشگاه هاي کشور انتخاب شد. در همين نشست «علي مسعودي» نماينده ي کانون با کسب بالاترين راي در انتخابات مجمع عمومي به عضويت شوراي مرکزي مجمع کانون هاي فيلم و عکس سراسر کشور در آمد. کانون از دو سال پيش تاکنون پذيراي بزرگان سينماي ايران بوده است که اميدواريم اين امر به مساعدت مسئولين دانشگاه همچنان ادامه داشته ياشد.

دعوت هاي زنجيره اي از بزرگان سينماي ايران توسط کانون، از مهرماه 82 با برگزاري «اولين همايش بزرگ سينمايي دانشگاه شيراز» آغاز شد. اين برنامه ي سه روزه در روز اول، «سينما و زن» نام داشت که همراه بود با حضور «آنتونيا شرکا» بانوي منتقد سينماي ايران. روز دوم، روز بزرگداشتِ کارگردان مطرح کشورمان بود که پس از بازگشت دوباره ي خود به ايران، در بعد از انقلاب، با ساخت دو فيلم «بوي کافور، عطر ياس» و «خانه اي روي آب» برنده ي بهترين فيلم جشنواره ي فجر شده بود؛ و او کسي نبود جز «بهمن فرمان آرا»! اما روز سوم «سينما و جامعه» بود که با حضور جواد طوسي (منتقد) برگزار شد.

نيمسال دوم 82 با نشستِ موسيقي متن در فيلم؛ با حضور «احمد پژمان» آغاز شد. کسي که آهنگسازي فيلم هاي مطرحي از جمله «بوي کافور عطر ياس»، «خانه اي روي آب»، «رنگ خدا»، «بيد مجنون» و بسياري از فيلم هاي مطرح سينماي ايران را بر عهده داشته است و افتخار کسب سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن از جشنواره ي فجر را نيز داراست. «احمد پژمان» که فردي ست پا به سن گذاشته، در روزي به ياد ماندني، برنامه ش را به طور ايستاده بر روي سن تالار فجر، بدون مجري، به مدت سه ساعت برگزار کرد.

همچنين کانون به بهانه ي پخش فيلم «رقص در غبار»، «اصغر فرهادي» (کارگردان) و «باران کوثري» (بازيگر و دختر کارگردان مشهور سينما؛ رخشان بني اعتماد) را به دانشگاه شيراز آورد. در همان سال فيلم «شهر زيبا» ي «اصغر فرهادي» نامزد يازده سيمرغ بلورين جشنواره ي فجر شده بود.

کانون درآغاز سال تحصيلي گذشته، در راستاي برگزاري نشست هاي تخصصي با حضور بزرگان سينماي ايران، تصميم به دعوت از «کمال تبريزي» سازنده ي «مارمولک» و خالق يک انقلاب فرهنگي - اجتماعي در سينماي ايران گرفت و «کمال تبريزي» هم به دعوت کانون فيلم و عکس جواب مثبت داد تا دانشگاه شيراز پذيراي کارگردان مردمي سينماي ايران باشد.

در اردي بهشت ماه، کانون برنامه ي «يک روز، يک فيلمساز» را با حضور «رسول ملاقلي پور» کارگردان سينماي دفاع مقدس برگزار کرد. اين برنامه همراه بود با پخش فيلم «مزرعه ي پدري» که اولين فيلم ايراني با صداي دالبي سوراند است. (همراه با تجهيز موقت تالار فجر به سيستم دالبي توسط کانون فيلم که اميدواريم با عنايتِ مسئولين محترم دانشگاه و مسئولين فرهنگي استان، اين امر براي هميشه محقق شود.)

اما کانون نشان داد که بي جهت شايسته ي دريافتِ مقام فعال ترين کانون فيلم و عکس دانشگاه هاي کشور نبوده است. کانون، تابستان امسال در گرماي مرداد، پذيراي استاد برجسته ي تئاتر اي سرزمين بود؛ کسي که در فرانسه با بزرگان سينماي جهان از جمله گدار، تروفو، شابرول، بريالب، ويلسون و.. همکاري داشته است. کارگردان فيلم «ماهي ها عاشق مي شوند». دکتر «علي رفيعي»! در اين برنامه «گلشيفته فراهاني» بازيگر جوان و باآتيه ي کشورمان نيز حضور داشت. اين برنامه در بزرگترين و مجهزترين تالار شيراز (تالار حافظ با گنجايش 950 نفر) برگزار شد. به دليل استقبال باور نکردني مردم شيراز، بسياري بر روي پله هاي تالار و برخي نيز ايستاده نظاره گر اين برنامه بودند که همراه بود با پخش فيلم «ماهي ها عاشق مي شوند» (همزمان با اکران در تهران).

و کانون در آخرين هفته ي شهريور باز هم نشان داد خستگي برايش هيچ معنايي ندارد و تصميم به دعوت از «فريدون جيراني» استاد فيلمنامه نويسي و کارگردان برجسته ي کشور به همراه «محمدرضا شريفي نيا» بازيگر و استاد بازيگري پرداخت تا با پخش فيلم «سالاد فصل» و نقد و بررسي اين فيلم و ديگر آثار«فريدون جيراني» برگ زرين ديگري به افتخارات خود اضافه کند.

و اين ها همه در کنار فعاليت هاي فراوان کانون بود، از جمله:
- جلسات هفتگي پخش فيلم (هر هفته دو فيلم)
- برگزاري فستيول مروري بر آثار داستين هافمن.
- برگزاري جشنواره ي سينماي کمدي با نگاهي به آثار به ياد ماندني کلاسيک و نوين تاريخ سينما.
- جشنواره ي بزرگداشت رابرت دونيرو.

- انجام اکران هاي خيرخواهانه براي کمک به افراد نيازمند از جمله اکران فيلم هاي «شهر زيبا» و «معجزه گر» به نفع کودکان نيازمند (با همکاري کانون هاي آفتاب و فانوس)
- ايجاد زمينه ي نمايش، نقد و بررسي فيلم هاي کوتاه ساخته شده توسط دانشجويان دانشگاه آزاد و سراسري از جمله پخش فيلم «سراب» ساخته ي دانشجويان دانشگاه آزاد شيراز.

- اکران هاي ويژه ي سينما و اقتباس ادبي همراه با نقد و بررسي (فيلم هاي «خوشه هاي خشم»، «گاو» و..)
- برگزاري مسابقات متعدد عکاسي همراه با نمايشگاه هاي مختلف عکس.
- ساخت چهار فيلم کوتاه «از جنس مخمل»، «سبز به رنگ سبز»، «سيب سرخ نيوتن» و «قرارمون يادت نره» توسط کانون و با زحمات کارشناس کانون (علي اکبر جهانگيري). که از اين ميان فيلم «سبز به رنگ سبز» به جشنواره ي فيلم پاکدشت راه يافت و به عنوان پنج فيلم برتر اين جشنواره انتخاب شد، «سيب سرخ نيوتن» نيز در همايش کارشناسان فرهنگي سراسر کشور در دانشگاه تهران مقام برتر را کسب کرد.

- برگزاري کلاس هاي آموزش فيلم نامه نويسي و عکاسي.
- تهيه ي نزديم به سي بولتن براي اکران هاي مختلف. تهيه ي تيزرهاي تبليغاتي و کليپ هاي مختلف براي کانون فيلم و ديگر کانون هاي دانشگاه از جمله کانون موسيقي، کانون تئاتر، کانون شعر و ادب و..
- چاپ سه شماره نشريه ي تخصصي فيلم و عکس؛ سرگيجه.
- برگزاري اختتاميه ي دومين جشنواره ي سراسري صنايع دستي در شيراز با حضور استاندار فارس و معاون وزير.
و بسياري برنامه هاي ديگر که مجالي براي ذکر آنها نيست.

کانون فيلم و عکس دانشگاه شيراز در آخرين فعاليت بزرگ خود، برگزارکننده ي پنجمين مجمع تشکيلاتي کانون هاي فيلم و عکس دانشجويان کشور در شيراز بود؛ نشستي که با حضور نمايندگان کانون هاي فيلم و عکس دانشگاه هاي کشور (از تاريخ 23 لغايت 25 شهريور) به منظور بحث و تبادل نظر پيرامون مسائل و مشکلاتِ کانون ها در شيراز برگزار شد که درکنار آن کارگاه هاي فيلمنامه نويسي و بازيگري توسط اساتيد برجسته ي کشور (فريدون جيراني و محمدرضا شريفي نيا) هم بود.

اما کانون قصد دارد قوي تر از گذشته به فعاليت هاي خود ادامه دهد. شما هم مي توانيد عضوي فعال در کانون فيلم و عکس دانشگاه شيراز باشيد و ما را در زمينه هاي چاپ نشريه، بولتن، ساخت تيزر، کارهاي گرافيکي و.. ياري رسانيد.