پنجشنبه، بهمن ۰۸، ۱۳۸۳

تاريخچه ي شب يلدا

توضيح:
حتماً اين خبر رُ خوندين همه که «يک شرکت فروشنده هاست آمريکايي سرورهاي ايراني خود را بست» ... بايد بگم هاست من هم از همين شرکته بود.. نتيجه اين که چند روز سايت نميومد و حتا به ايميل ها دسترسي نداشتم و غيره.. اين تنها دليلش بود.
از يکشنبه دسترسي م به هاست قطع شد و سايت down بود. از سه شنبه سعي شد به سرور جديد منتقل بشه همه چيز، حتا ديگه ايميل هم نداشتم.. و چند روز واسه ثبت تغييراتِ DNS و نهايتاً سه شنبه همه چيز درست شد.
پ.ن. لينکس کاملاً عو شد، هم ظاهرش هم لينک هاش !!

کيا سافت: كنترل گوشي موبايل با كامپيوتر به وسيله:
MOBILedit يک نرم افزار منحصر به فرد است که به شما اجازه ميدهد تا موبايلتان را از طريق کامپيوتر کنترل کنيد. از Infrared ، Bluetooth و Cable هم پشتيباني ميکنه. شما ميتونيد براحتي عکسهاتون رو از موبايلتون کپي کنيد و يا زنگ ها ، موسيقي ها و لوگو هاي دلخواهتان را به موبايلتان ارسال کنيد. شما بوسيله اين نرم افزار ميتونيد SMS بفرستيد ، تماسهاتون رو دريافت کنيد ، Contacts ها تون رو سازمان بديد ، بازي کنيد و خيلي کارهاي مفيد ديگر رابط کاربري جذاب اين نرم افزار از ديگر قابليت هاشه.
دانلود (حجم 10.5 مگابايت) و کرک !
+
اينو خيلي وقت پيش تو لينکس نوشته بودم: ديكشنري فارسي به انگليسي، انگليسي به فارسي و انگليسي به انگليسي واسه موبايل هاي نوكيا 6600 و 36xx ! دانلود ! (اگه لينک کار نکرد بعداً دوباره امتحان کنين.. اما جواب ميده)



دروغ چرا؟ شديدا اعتراف مي کنم که بعضي از ايميل ها رُ نمي رسم همون موقع بخونم و جواب بدم و اينا.. اين ايميل مال يک ماه و نيم پيش بود؛
شب يلـــــدا و مراســـــــم آن:
يلــــــدا واژه اي ست سرياني که به زبان تازي تولد و ميلاد و به زبان پارسي زايش است و اين آخرين شب پاييز ، و نخستين شب زمستان يا آغاز چله بزرگ و درازترين شب سال مي باشد. مي دانيم که ايرانيان پيش از آيين پاک زردشت بزرگ، داراي کيش ميترايي بوده اند و مهر يا ميترا را خداي خورشيد و آفريدگار گيتي و هستي مي دانستند و به گمان برخي پيدايش اين آيين را از هوشنگ پادشاه پيشدادي مي دانند و در شاهنامه فردوسي خردورز نيز همين روايت آمده است :
. کـــــه ما را زين بهي ننگ نــيسـت
. به گيتي به از دين هوشنگ نيست
. همــــه راه دادست و آييـن مــهــر
. نظــــر کردن اندر شــمار سـپــهــر

به همين دليل اين شب اگرچه از ديدگاه ستاره شناسان مبارک نيست، نزد ايرانيان گرامي ست و براي دوري از نامبارکي آن را با جشن و سرور همراه مي کنند و باز مي دانيم که ايرانيان شب و تاريکي را نماد اهريمن و روز و روشنايي را نشان اهورامزدا مي دانستند و پارسيان امروز نيز بر همان باورند و همه کارها براي پيروزي اهورامزدا بر اهريمن انجام مي گرفته است .

چــــــون پس از شب يلدا روزها کم کم بلند و شب ها کوتاه مي شوند ، آن را چيرگي روشنايي بر تاريکي و تباهي و پيروزي اهورامزدا بر اهريمن به شمار مي آوردند. چنين است که هنوز ايرانيها آن را به جشن و شادماني برگذار ميکنند. بدين ترتيب که خانواده ها و بستگان و دوستان به دور کرسي يا کنار بخاري گرد هم مي آيند و رسم بر اين است که براي شام خورش فسنجان مي پزند و با شيريني و ميوه هاي گوناگون به ويژه آجيلي به نام مشکل گشا و ميوه هايي چون انگور، انار، ازگيل، خرمالو و نيز هندوانه و خربزه از يکديگر پذيرايي ميکنند.

در مــــــازندران و گيلان اگر اين هنگام برف باريده باشد مقداري برف را با شيره يي به نام کف که از پختن نيشکر براي ساختن شکر سرخ در روستاها فراهم ميسازند، ميخورند و باورشان اين است که با خوردن هندوانه و آميخته برف و شيره نيشکر، انسان در زمستان دچار سرماخوردگي نخواهد شد. در اين شب بزرگترها همراه با گفتگوها براي کوچکترها داستان هاي شيريني ميگويند از سده هاي پيش، گرفتن فال با ديوان حافظ نيز به اين رسم افزوده شده است.

امـــا چرا اين شب يلدا ناميده شد. همان گونه که در بالا اشاره رفت، واژه يلدا به زبان پارسي به معناي زايش است که به آنچه در تاريخ و فرهنگ ها آمده، در اصل جشن پيدايش ميترا يا مهر بوده است که در دنياي آيين مسيح آن را با ميلاد حضرت عيسي برابر کردند و در سده چهارم ميلادي آن را هنگام زايش عيساي مسيح قرار دادند. برخي به اين باورند که واژه يلدا نام يکي از چاکران حضرت عيسي بوده است. چنانکه سنايي گفته
بـه صاحب دولـتـي پيوند اگر نامي همـي جويي
که از يک چاکري عيسي چنان معروف شد يلدا

که البته اين باور، خاستگاه يا بن مايه تاريخي ندارد، ولي آنچه آشکار است اين است که ميتراييسم به وسيله لژيونهاي رومي از راه آسياي کوچک «ترکيه امروز» در اروپا گسترش پيدا کرد و چند سده نيز آيين رسمي امپراتوري روم بود و مهرابه هاي فراواني که پرستشگاه مهريان بود در اروپا ساخته شد تا آن که کنستانتين امپراتور روم که به پدر کليسا مشهور است در آغاز سده چهارم ميلادي آيين مهري را شکست و آيين مسيح را جانشين ميتراييسم کرد و براي جلوگيري از برگذاري جشن آيين مهري اظهار داشت به اين بهانه که چون مسيحيان، عيسي را مظهر نور ميدانند، شب يلدا را که با زايش حضرت مسيح برابر شده، به نام ميلاد مسيح جشن بگيرند. کليساي روم نيز به طور رسمي بيست و پنج دسامبر را براي برگزاري جشن ميلاد مسيح پذيرفتند، مگر يک فرقه از آنان که ششم ژانويه را هنگام زايش مسيح براي خود قرار داد.

به هر روي با اين که طرافدارن آيين مهري «ميتراييسم» شکست خوردند ولي آيين مسيح نتوانست از نفوذ ميتراييسم بر کنار بماند، چنانکه باور داشتن به رستاخيز و پل صراط و استفاده از ناقوس در کليساها و نشانه صليب و غسل تعميد و آرايش درخت کاج در کريسمس که همان سرو آريايي هست و کلاه اسقف ها به نام ميترايي و همزمان ساختن جشن کريسمس با جشن يلدا در ديانت مسيح راه پيدا کرد...