یکشنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۸۳

خواندني هاي هاليوود (پيش از اسکار 2005)

تارانتينو درصدد تشکيل گروه CSI
کوئينتن تارانتينو تصميم دارد تا آخرين قسمت CSI (صحنه ي بازرسي جنايت) را با فيلم نامه ي اختصاصي خود بسازد. وي اظهار داشت که در اوايل آوريل فيلم برداري به پايان خواهد رسيد و در نوزده مي به برنامه هاي تلويزيوني اضافه خواهد شد.

آل پاچينو در مقام مجري گري
آل پاچينو بالاخره جواب مثبت داد و او نيز به جمع مجري هاي اسکار پيوست. وي که اخيرا در فيلم «تاجر ونيزي» خوش درخشيد، بيان داشت که تمايل چنداني به اين کار ندارد و فقط به دليل اصرارهاي پي در پي دوستان تن بدين کار مي دهد.
قابل ذکر است که هنرپيشه ي ايراني فيلم «خانه اي از شن و مه»، شهره آغداشلو، نيز يکي از مجريان خواهد بود.

قبل از اين که به خبرهايي از اسکار 2005 بپردازيم، بد نيست فيلم برجسته ي ماه را معرفي کنيم:
ربات ها:
فيلم در مورد مخترع جواني است که تلاش دارد نسل جديدي از ربات ها را بسازد تا دنيا بهتر شود. در اين راه شيفته ي زني مي شود که مي خواهد با ناداني هاي مردان صنعت پيشه مقابله کند. داستان فيلم برگرفته از يکي از داستان هاي ويج (Wedge)، نويسنده ي داستان کودکان ديويد لينزلي مي باشد.

مهم ترين هاي اسکار 2002: رد فورد و پروتيو اسکار را ربودند! دنزل واشنگتن و هِل بري به تاريخ اسکار پيوستند و «ذهن زيبا» همه را متحير کرد.

مهم ترين هاي اسکار 2003: کسب اسکار توسط کاترين زيتا جونز و سر و صداي فيلم «شيکاگو». برنده شدنِ نيکل کيدمن براي فيلم ساعت ها و هِل بري در فيلم ‌«اِدرين برودي»

مهم ترين هاي اسکار 2004: سوفيا کاپولا براي فيلم دختران برنده ي اسکار شد. ستاره ي فيلم هيولا، شارليز ترون و ارباب حلقه ها، همه ي جوائز را به خود اختصاص دادند.

و اما 2005...
فيلم هوانورد ساخته ي Martin Scorsese شانس اول پيروزي در رقابت اسکار مي باشد. اين فيلم نامزد يازده جايزه گشته است. بيش از اين فيلم هايي از قبيل «دار و دسته ي نيويورکي، نيويورک نيويورک، خيابان پايين شهر» را از اين کارگردان عظيم ديده ايم، که به ندرت مي مي توان در آن ها بوي امريکايي حس کرد. تقريباً تمام آن ها در برابر امريکا موضع مي گيرند. به خصوص فيلم دار و دسته ي نيويورکي که امريکا را زاده ي خيابان ها معرفي مي کند و در ايران (البته تنها تهران!) نيز بر روي پرده رفت. اين فيلم موجب کم لطفي مقامات هاليوود نسبت به اين کارگردان گشته. اما امسال وي در اسکار حاضر مي شود با فيلمي کاملاً متفاوت با آنچه قبلاً از وي ديده ايم. فيلمي سراپا تحسين امريکا و امريکايي ! و البته اين فيلم نامزد يازده جايزه گشته است. وي باز هم از لئوناردو در فيلم خود بهره برده است. همين اعتماد او به دي کاپريو باعث شده که امسال براي دومين بار دي کاپريو نامزد اسکار شود ولي اين بار براي نقش اول مرد (نه نقش مکمل)
ساير مواردي که «هوانورد» را نامزد اسکار کرده اند عبارتند از:
بهترين هنرپيشه ي نقش دوم مرد --> آلن آلدا (Alan Alda)
بهترين هنر پيشه ي نقش مکمل زن --> کيت بلانچت (Cate Blanchett)
کارگردان هنري. سينماتوگرافي. طراحي لباس. کارگردان. تدوين. بهترين عکس. ميکس (صدا) و فيلم نامه (فيلم نامه ي اوليه)
پ.ن. سايت رسمي فيلم.

ستارگان هاليوود از احساس خود مي گويند:
کيت بلانچت اظهار داشت: جو حاکم بر اسکار امسال جو رقابتي نيست.
توماس هدن چارچ بيان داشت: 16 سال پيش براي اولين بار وارد هاليوود شدم و در سريال هاي تلويزيوني «پوشش و ساحل» نقش پليسي را داشتم که براي محافظت از دريا هر کاري مي کند. همان سال قصد داشتم که در مراسم اسکار شرکت کنم اما در جلوي در ورودي نگهبان با لحني تمسخرآميز به من گفت «تو همان پليس سريال شبکه ي چهار هستي؟ امکان ندارد بگذارم وارد سالن شوي» و اکنون در سال 2005 براي اولين بار نامزد بهترين نقش اول مرد شدم. اگر راستش را بخواهيد نمي دانم چه احساسي دارم، در واقع حس عجيب و غريبي دارم.
لوراليني ستاره ي فيلم کينزي مي گويد: اسکار يکي از معدود وقايع واقعي باقي مانده در هاليوود است.
کاتالينا سنرينو مورنو که براي اولين بار نامزد اسکار گشته است مي گويد: من با کسي مقايسه نمي شوم و اکنون در حال درس گرفتن از اين ستاره هاي بزرگتر هستم و اين يک لحظه ي باشکوه براي من است.

لينک هاي مرتبط:
سايت رسمي اسکار
هفتاد و هفتمين دوره ي اسکار !
نامزد هاي هفتاد و هفتمين دوره ي اسکار (ورژن قابل پرينت)
آخرين اخبار اسکار دو هزار و پنج :)