مسير حركت چشم كاربران بر روي صفحات وب اكنون شناسائي شده است. بر اساس پژوهشي كه از سوي موسسه ارتباطي poynter به عمل آمده است ، قسمت سمت چپ دربالاي صفحه يك نقطه طلائي به شمار مي آيد.بر اساس نموداري كه معدل چگونگي تماشاي صفحات وب يا به عبارت ديگر همان مسير حركت چشم كاربران (Eyetrack) را در محيط وب نشان مي دهد سمت چپ دربالاي صفحه يك نقطه طلائي براي طراحان صفحات وب به شمار مي آيد.مسير حركت چشم كاربران در اين پژوهش توسط دوربين هاي كوچكي كه زير مانيتور نصب شده اند ، به دست آمده است.حجم نمونه در اين پژوهش 46 كاربر بوده كه هريك از آنها به مدت يك ساعت تحت كنترل قرار گرفته اند.نمودار به دست آمده در پژوهش موسوم به EYETRACK III به خوبي نشان مي دهد كه نقش جانمائي مطالب ، عكس ها و آگهي ها تا چه حد براي طراحان صفحات وب از اهميت برخوردارست..
به بيانِ ساده تر: يه صفحه ي وب شايد قسمت هاي مختلفي داشته باشه، و مثلاً تو همين وبلاگ شايد شما هميشه فقط سمتِ چپ که نوشته ها هست رُ مي خونين، اما حقيقت اينه که به طور ناخودآگاه چشم شما جور ديگه اي رو صفحه مي گرده..
نکته ي مهم ش تو طراحي صفحات وب و تو تبليغ ها هست. نيازي نيست من تو همه جاي صفحه بنويسم «مهدي اچ اي» و اگه فقط در چند تا نقطه خاص اين کار رُ انجام بدم (يا از تصوير / رنگِ خاصي استفاده کنم) اون وقت تأثير لازم رُ مي ذاره..
جالبه نه؟ خبر کامل ترش + عکس و لينک هاي مربوطه رُ از اين جا بخونين به انگليسي البته! و اين هم بيشتر ..